Uit onderzoek blijkt dat het onderwijs een gevoelig beroep is voor een burn-out!
De burn-out klachten komen vaker voor in het voortgezet onderwijs dan in de andere sectoren in Nederland (25,5% versus 17,0%).
Vooral docenten springen erbovenuit: 29,2 procent van hen had er last van in 2021.
Bij hun management-collega’s en het overige personeel ligt dat aandeel met 18,3 en 15,2 procent een stuk lager.

Bron: Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden door TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Met hartcoherentie leren docenten beter om te gaan met de hoge werkdruk en stress in het onderwijs.
Ook verbetert de balans tussen werk en privé.
Wat is hartcoherentie nu eigenlijk? Ons hartritme varieert voortdurend, met andere woorden de tijdsintervallen tussen hartslagen wisselen constant. Dit noemen we hartritme variabiliteit. De mate van samenhang (harmonie) in de hartritmevariabiliteit wordt hartcoherentie genoemd.
Als we inademen, versnelt onze hartslag, als we uitademen vertraagt die. Als het versnellen en vertragen van de hartslag op een regelmatig tempo afgewisseld wordt, spreken we van hartcoherentie.

Hartcoherentie betekent dus dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd. Onze hartslag wordt naast onze ademhaling ook beïnvloed door onze gedachten en gevoelen.
Je kunt hartcoherentie trainen tijdens de meer veerkracht minder stress training! Je kunt jezelf in balans brengen door je ademhaling in een regelmatig patroon te krijgen.
Hier zijn de technieken uit de training meer veerkracht minder stress voor bedoelt.

Wat levert het op?
Aan het eind van de meer veerkracht minder stress training:
• hebben de deelnemers een helder beeld van de effecten van stress op hun gedrag;
• is er bij de deelnemers sprake van een verbeterd prestatievermogen door emotiemanagement;
• hebben de deelnemers méér energie en vitaliteit;
• hebben de deelnemers meer mentale en emotionele flexibiliteit;
• is het concentratie-en focus niveau van de deelnemers verhoogd;
• kunnen de deelnemers hun eigen emoties managen waardoor de kwaliteit van het contact met
collega’s en leerlingen toeneemt